Cultural Studies paper by Murádin, Noémi Lovász
Apáczai Csere János Elméleti Líceum, Kolozsvár, Románia

Mozgástér és kényszerpálya. Az erdélyi magyar képzőművészeti nevelés jelenlegi helyezete és kilátásai.

Type of Abstract (select):

Abstract (max. 250 words):
Előadásomban az erdélyi magyar vizuális művészeti oktatásban az 1989-es forradalom után bekövetkezett változásokat tárgyalom. Célom annak bemutatása, hogyan terjedtek és terjednek el jelenleg is az új trendek, irányzatok az oktatás és nevelés területén. Mennyire befolyásolja az alkotást és annak utóéletét az alkotó és befogadó személyisége, az erdélyi magyar identitástudatból eredő gondolatvilág. Előadásom alapja az évtizedes oktatói tevékenység során szerzett elméleti és gyakorlati tapasztalat. Az erdélyi magyar képzőművészeti oktatás perspektíváit boncolgatom az alkotói utánpótlás és közönségnevelés lehetőségeinek tükrében. Alkotóként és középiskolai oktatóként a kolozsvári művészeti hagyományokra, gyökerekre és életpályákra fokuszálok.


Brief Professional Bio (max. 100 words):
Murádin Noémi (1979–) – Képzőművész, művészpedagógus. Tanulmányok: Nagyenyed (Bethlen Gábor Kollégium, 1985–1993), Székelyudvarhely (Dr. Palló Imre Művészeti Líceum, 1993–1997), Kolozsvár (Ion Andreescu Képzőművészeti Egyetem 1997–2002). Művészettörténeti mesterképző Kolozsvár (Babeș-Bolyai Tudományegyetem, 2003–2004). Munkahelyek: Nagyenyed (Bethlen Gábor Kollégium, 2002–2005), Kolozsvár (Apáczai Csere János Elméleti Líceum 2005–). Tagság: Erdélyi Magyar Művészpedagógusok Egyesülete–EMME (2004–), Barabás Miklós Céh–BMC (2009–). Tudományos-művészeti alkotási terület: 19-20. századi magyar művészettörténet, erdélyi magyar művészetfilozófia – transszilvanizmus a vizuális művészetben, esztétikai nevelés, figuratív és nonfiguratív alkotások.