Cultural Studies paper by Varga, Eszter
University of Pécs

A 3D technológia és a művészet kapcsolata (Accepted)

Type of Abstract (select): Paper presentation

Abstract (max. 250 words):
A 3D-nyomtatás kapcsán a sokszorosíthatóság, prototípusok gyártása mellett felvetül művészeti eszközként való használatának problémája is. A 3D nyomtatáshoz szorosan kapcsolódik a már meglévő tárgyak 3D szkennelése. Utóbbi kapcsán fennáll a veszély, hogy ha rosszul használják fel, akkor veszélybe kerülhet a mű értéke és tömegcikké válhat. Mint ami történt például a Méloszi Aphrodité szoborral. A már amúgy is veszélybe került művet árucikké alakításával értékében inflálták. Jelenleg a mai technológiával egy köztéri szobrot is be tudunk szkennelni, és akár kinyomtatni bármekkora méretben és mennyiségben. Nagyon jó lehetőség lenne így dokumentálni köztéri szobrokat a leírások és fotók mellett. Victor Vasarely szerint „a számítógép nyitja majd meg a plasztikai térben az alapvető kutatások korát”. Vasarely ezzel a kijelentésével is előre mutatta, hogy az új plasztikai formákat a számítástechnikai eszközök kihasználatlansága miatt még a későbbiekben rengeteg lehetőségeket hordozhatnak magukban. Rochitz elvárása a kortárs esztétika igénye felé „a »szép« keresése csakis a kortárs művészet logikájának elfelejtése árán teljesíthető”, így egy újabb krízist állítva fel a kortárs művészet felé. Mivel ezzel a szkennelési és nyomtatási technológiával, nemcsak az eredetiség, hanem a művész jelenléte is feleslegessé válhat. Előadásomban magyar és nemzetközi példák kapcsán az alábbi kutatói kérdéseke vizsgálom: Miért kellene a művész ahhoz, hogy a látott természetet és körülötte lévő embereket és tárgyakat újra leírja a saját nyelvével? Tényleg nem szükséges a művész keze?


Brief Professional Bio (max. 100 words):
Eszter Varga is sculpture artist from Hungary, where she learned at University of Pécs. At the Hungarian Countrywide Student Competition (OTDK) achieved a second place. Her technique is 3D modelling and printing, mainly non-figurative.